Jó? Rossz? Fekete? Fehér? Igaz? Hamis? – írta: P. Horváth Zsuzsi, „Tilos az A” Webmagazin, Tatabánya, http://www.tilos-az-a.hu/

Jó? Rossz? Fekete? Fehér? Igaz? Hamis?

 

 

 

Jó? Rossz? Fekete? Fehér? Igaz? Hamis? – írta: P. Horváth Zsuzsi, „Tilos az A” Webmagazin, Tatabánya, http://www.tilos-az-a.hu/
A tömegkommunikáció korában élünk. Mindenhonnan hírek és információk sokasága zúdul ránk.
Hajdan, ha valaminek utána akartunk nézni, akkor fellapoztunk egy lexikont, vagy elmentünk kutakodni a könyvtárba. Ma az a legegyszerűbb, ha begépeljük az Internet böngészőnk keresőjébe azt, amire kíváncsiak vagyunk, és máris özönlenek a találatok. Első látásra úgy tűnik, hogy nyugodtan hátra is dőlhetünk, hiszen rengeteg információhoz jutottunk alig néhány kattintással.


Csakhogy ember legyen a talpán, aki ebből az információ áradatból ki tudja szűrni azt, hogy mi az igaz, és mi a hamis. Az emberek egy része olyannyira hajlamos azt gondolni, hogy minden igaz, amit az Interneten, és az újságokban olvas, vagy a televízióban lát, hogy  szinte bármit el lehet hitetni velük.


Jó? Rossz? Fekete? Fehér? Igaz? Hamis? – írta: P. Horváth Zsuzsi, „Tilos az A” Webmagazin, Tatabánya, http://www.tilos-az-a.hu/

Persze egyes történészek szerint a tények meghamisítása már a középkorban is bevett gyakorlat volt. Akkoriban a tudás legfőbb birtokosának a katolikus egyház számított.
A középkorból fennmaradt írásos emlékek zöme az egyházi krónikákból származik, amelyekben minden az egyház szája íze szerint, az ő érdekeiket szolgálva lett megfogalmazva és lejegyezve.


De akár még távolabb is visszautazhatunk az időben, mondjuk az ókorba, a fáraók koráig. Amikor is a 22 évvel Ehnaton halála után hatalomra került Horemheb fáraó szinte minden lehetséges helyről eltüntette és levésette nemkívánatos elődje nevét.
Úgyhogy szinte a csodával határos, hogy az utókor egyáltalán tudomást szerzett  Ehnaton létezéséről.

 


Jó? Rossz? Fekete? Fehér? Igaz? Hamis? – írta: P. Horváth Zsuzsi, „Tilos az A” Webmagazin, Tatabánya, http://www.tilos-az-a.hu/
Napjainkban a politikusokat kommunikációs tanácsadók serege veszi körül, és oktatja őket arra, hogy az információk megfelelő tálalásával hogyan lehet a saját céljaiknak megfelelően manipulálni a választóikat. Bevett módszer például a politikai ellenfelekkel szemben alkalmazott karaktergyilkosság, a valótlan vádakkal történő tudatos befeketítés. Gyakorlottan és olajozottan működik a gépezet, és végül többnyire sikerül is elültetni a fejekben gyanakvás csíráját, hiszen még a közmondás is azt tartja, hogy: Nem zörög a haraszt, ha nem fújja a szél.
A másik gyakori módszer, hogy ha valamit elég sokszor elismételnek – lehetőleg röviden és egyszerű szavakkal megfogalmazva -, akkor az előbb-utóbb megragad az emberek agyában, és végül a sulykolt üzenet egy idő után sokak számára már igaznak is tűnik.


Az üzleti élet szereplői is sok mindent bevetnek a profit érdekében. Kifinomult eszközökkel korábban nem létező igényeket generálnak bennünk, a fogyasztókban. Végül úgy érezzük, hogy nem is vagyunk teljes értékű emberek addig, amíg nem birtokoljuk az adott terméket.  Az agyonreklámozott dolgokat megvásárolva aztán sokszor csak otthon döbbenünk rá, hogy jó pénzért mindössze egy hamis illúzióval lettünk gazdagabbak.


Jó? Rossz? Fekete? Fehér? Igaz? Hamis? – írta: P. Horváth Zsuzsi, „Tilos az A” Webmagazin, Tatabánya, http://www.tilos-az-a.hu/

Vagy elég csak arra gondolnunk, hogy egy-egy súlyos betegség esetén, hányféle „csodaszer” és „csodadoktor” ígér azonnali és hathatós segítséget.
Nem könnyű ilyen helyzetben helyes döntést hozni.
És a kétségbeesés gátlástalan vámszedői lelkiismeret furdalás nélkül használják ki a beteg embereket, akik az utolsó vasukat is odaadják nekik a gyógyulás reményében.


Lassan már azt is nehéz elhinni, amit a saját szemével lát az ember, gondoljunk csak a Photoshop és a hozzá hasonló programok képességeinek a végtelen tárházára. Ma már könnyűszerrel lehet a csúnyából szépet gyártani, vagy odavarázsolni a képre olyasmit is, ami a valóságban ott sem volt.

 


Mégis mit lehet tenni, hogyan lehet eligazodni ebben a zűrzavarban? Hogyan kerülhetjük el, hogy agymosás áldozataivá váljunk?

Nem egyszerű a válasz, s talán nincs is egy minden helyzetben alkalmazható, egyetemes megoldás.


Jó? Rossz? Fekete? Fehér? Igaz? Hamis? – írta: P. Horváth Zsuzsi, „Tilos az A” Webmagazin, Tatabánya, http://www.tilos-az-a.hu/

A legjobb, amit tehetünk, ha több forrásból is tájékozódunk, ha megvizsgáljuk az érem mindkét oldalát. Ismerjük meg mindegyik fél érveit, de végül hallgassunk a „józan paraszti eszünkre” és a szívünkre. Ne vegyünk mindent készpénznek, amit látunk, vagy hallunk, legyen bennünk egy jó adag egészséges kételkedés.

És nem árt aktiválni azt a bizonyos hatodik érzékünket is, ami bizony sokszor megszólaltatja a vészcsengőt, ha valamit gyanúsan ránk akarnak erőltetni, vagy erőszakkal le akarnak nyomni a torkunkon.


Különösen a fiatalok számára lehet ma nehéz dönteni a jó és a rossz között, hiszen ők már ebbe az információkkal telített világba születtek bele, és mással kapcsolatban nincs is tapasztalatuk.
Rengeteg, sokszor ellenőrizhetetlen befolyás éri őket mindenfelől.


Éppen ezért nagy a szülők és a pedagógusok felelőssége. Fontos lenne, hogy egy biztos alapokon nyugvó, pozitív értékrendet adjanak útravalóul az utánuk jövő generációknak.
Mert ne áltassuk magunkat, a helyzet a jövőben sem lesz egyszerűbb, hanem egyre csak fokozódik…


Jó? Rossz? Fekete? Fehér? Igaz? Hamis? – írta: P. Horváth Zsuzsi, „Tilos az A” Webmagazin, Tatabánya, http://www.tilos-az-a.hu/
Végül kell, hogy működjön bennünk egy stabil erkölcsi érzék, ami iránytűként navigálhat minket az életünk tengerén.

Választani kell nap, mint nap jó és rossz, igaz és hamis között. És bizony ez a választás az esetek többségében egyáltalán nem egyszerű, különösen azért nem, mert a rossz és a hamis felé valahogy mindig a könnyebb, a simább út vezet.

Ennek ellenére, akkor is, ha sokszor rögösebb az út a jó irányba, akkor is, ha segíteni sokkal nehezebb, mint elfordítani a fejünket, és közönyösen továbbmenni, akkor is, csak azért is érdemes minden cselekedetünkkel a jóra törekedni.


Hiszen valódi boldogság nem születhet mások szenvedése, átverése, kihasználása árán, hazugsághegyek tetején, egy kirekesztő, gyűlölködő, megosztott világban.

 

 Jó? Rossz? Fekete? Fehér? Igaz? Hamis? – írta: P. Horváth Zsuzsi, „Tilos az A” Webmagazin, Tatabánya, http://www.tilos-az-a.hu/

 

Grafikai szerkesztés: P. Horváth Zsuzsi