Szunyogh László

DLA szobrász,

egyetemi docens

 

A Fotó tantárgy szerepe

a tanító szakos hallgatók

képzésében

"Tilos az A" - START - tehetségeink

 

P. Horváth Zsuzsi

 

 

 

 

 

 

A Nyugat-Magyarországi Egyetem Apáczai Csere János Karán (Győrött), a Tanító szakra járó hallgatók műveltség területek közül választhatnak, amit az alapszak mellé fölvesznek.

 

A vizuális nevelés műveltség területet (régebben rajz szaknak hívták) választó hallgatók egy féléves kurzus keretében Fotó tantárgyat tanulnak.

 

A Fotó tantárgynak nem a fényképezés megtanulása a célja, ezt csak érinti. A félév programja elsősorban arról szól, miként lehet bevonni az általános iskolai tanításba a fotót?

 

Ebből következik, hogy fotó alatt az újságokban megjelent nyomatokat is értjük, ezekkel szoktunk montázsokat készíteni. A montázs szemléletét a kentaurral, mint lénnyel (Kaposi Endre képzőművész, fotó esztéta nyomán), tudom a legjobban megvilágítani a hallgatók és leendő tanítványaik számára.

 

Visszatérő feladat a félévek során, amikor egy fekete-fehér fotó előre kivágott részletét kapják meg a diákok, és azt kell folytatniuk rajzban. Ezzel a feladattal világítunk rá arra, hogy a fotónak, mint médiumnak és a grafikának igen hasonló a nyelve, sok közös elemük van. Ez a gyakorlat tág teret ad a fantáziának, hiszen a kivágott fotó részletből már nem lehet megállapítani mi volt a kép valóságos tartalma, és nem is elvárás az eredeti jelentés helyreállítása.

 

Képgaléria - kattints a képre!

 

Ennek ellenkezője, amikor egy fotóból vágunk ki kisebb részeket, újabb és újabb kompozíciókat létrehozva, egészen elmenve az „absztrakt” fotóig. Ezzel már a képkivágást, a komponálást gyakoroljuk.

 

Ugyancsak nem ábrázoló kép a fotogram, amit fotópapírra készítünk a fényképezőgép kiiktatásával. Varázslatos dolog, ahogyan a kép előhívódik a sötétben, láthatóvá téve a papírra helyezett tárgyak és anyagok nyomait.

 

A félév vége felé szoktunk fotó sétára kimenni a környező utcákba, és ott keresünk témát. Az iskola közel van a belvároshoz, szép régi épületeket, kapukat tudunk lencsevégre kapni, a séta a Duna parton szokott befejeződni, ami úgyszintén sajátos látnivalókat kínál a képkészítőnek. A célunk nem elsősorban események, történések rögzítése, hanem a környező tárgyi valóságból emelünk ki részeket, amelyek a kompozíció szempontjából érdekesek lehetnek. Mindenkit arra szoktam bíztatni, hogy egyéni szemszögből ragadja meg a látottakat!

 

Ehhez kapaszkodóul olyan hívószavakat használunk, amelyek összefoglalják a fotózás szemléletének megcélzott módját. Ilyen téma megjelölés például a „szöglet - ív - párkány” hármas.

 

Az ízelítőül bemutatott képek mutatják, milyen tágan értelmezik a hallgatók ezt az iránymutatást.

 

Ma már a legtöbb családban akad kisméretű digitális fényképezőgép, ami mindenki számára egyéni munkát tesz lehetővé. Az elkészült képeket kivetítve elemezzük.

 

A Fotó tantárgy célja elsősorban a szemléletformálás, és nem profi fotográfusok képzése.

 

 

Szunyogh László

DLA szobrász, egyetemi docens

KÉPGALÉRIÁK!

A megtekintésükhöz kattints a képekre!

 

Bognár Klaudia fotói

 

Bognár Klaudia fotói

 

 

Hódosi Reni fotói

 

Hódosi Reni fotói

 

 

Katyi Veronika fotói

 

Katyi Veronika fotói

 

 

Nagy Imre fotói

 

Nagy Imre fotói

 

 

Renczes Mária fotói

 

Renczes Mária fotói