Érdeklődj: Fotóművészet - "India rejtett mosolya" - Szamódy Zsolt fotóművész kiállításának bemutatója
Képzőművészet - Papp Albert kiállításának bemutatója | "BODZA" irodalmi rovat - T. Ágoston László novellái
A Nyugat-Magyarországi Egyetem Apáczai Csere János Karán (Győrött), a Tanító szakra járó hallgatók műveltség területek közül választhatnak, amit az alapszak mellé fölvesznek.
A vizuális nevelés műveltség területet (régebben rajz szaknak hívták) választó hallgatók egy féléves kurzus keretében Fotó tantárgyat tanulnak.
A Fotó tantárgynak nem a fényképezés megtanulása a célja, ezt csak érinti. A félév programja elsősorban arról szól, miként lehet bevonni az általános iskolai tanításba a fotót?
Ebből következik, hogy fotó alatt az újságokban megjelent nyomatokat is értjük, ezekkel szoktunk montázsokat készíteni. A montázs szemléletét a kentaurral, mint lénnyel (Kaposi Endre képzőművész, fotó esztéta nyomán), tudom a legjobban megvilágítani a hallgatók és leendő tanítványaik számára.
Visszatérő feladat a félévek során, amikor egy fekete-fehér fotó előre kivágott részletét kapják meg a diákok, és azt kell folytatniuk rajzban. Ezzel a feladattal világítunk rá arra, hogy a fotónak, mint médiumnak és a grafikának igen hasonló a nyelve, sok közös elemük van. Ez a gyakorlat tág teret ad a fantáziának, hiszen a kivágott fotó részletből már nem lehet megállapítani mi volt a kép valóságos tartalma, és nem is elvárás az eredeti jelentés helyreállítása.
Ennek ellenkezője, amikor egy fotóból vágunk ki kisebb részeket, újabb és újabb kompozíciókat létrehozva, egészen elmenve az „absztrakt” fotóig. Ezzel már a képkivágást, a komponálást gyakoroljuk.
Ugyancsak nem ábrázoló kép a fotogram, amit fotópapírra készítünk a fényképezőgép kiiktatásával. Varázslatos dolog, ahogyan a kép előhívódik a sötétben, láthatóvá téve a papírra helyezett tárgyak és anyagok nyomait.
A félév vége felé szoktunk fotó sétára kimenni a környező utcákba, és ott keresünk témát. Az iskola közel van a belvároshoz, szép régi épületeket, kapukat tudunk lencsevégre kapni, a séta a Duna parton szokott befejeződni, ami úgyszintén sajátos látnivalókat kínál a képkészítőnek. A célunk nem elsősorban események, történések rögzítése, hanem a környező tárgyi valóságból emelünk ki részeket, amelyek a kompozíció szempontjából érdekesek lehetnek. Mindenkit arra szoktam bíztatni, hogy egyéni szemszögből ragadja meg a látottakat!
Ehhez kapaszkodóul olyan hívószavakat használunk, amelyek összefoglalják a fotózás szemléletének megcélzott módját. Ilyen téma megjelölés például a „szöglet - ív - párkány” hármas.
Az ízelítőül bemutatott képek mutatják, milyen tágan értelmezik a hallgatók ezt az iránymutatást.
Ma már a legtöbb családban akad kisméretű digitális fényképezőgép, ami mindenki számára egyéni munkát tesz lehetővé. Az elkészült képeket kivetítve elemezzük.
A Fotó tantárgy célja elsősorban a szemléletformálás, és nem profi fotográfusok képzése.
Szunyogh László
DLA szobrász, egyetemi docens
Érdeklődj: Fotóművészet - "India rejtett mosolya" - Szamódy Zsolt fotóművész kiállításának bemutatója
Képzőművészet - Papp Albert kiállításának bemutatója | "BODZA" irodalmi rovat - T. Ágoston László novellái