The Doors – Blueseum 26. rész – Egy erősen szubjektív rock történet - írta: Murányi György, „Tilos az A” Webmagazin, Tatabánya, http://www.tilos-az-a.hu/

Blueseum 26. rész - Egy erősen szubjektív rock történet

The Doors

 

 

Hallgass zenét!


PopUp MP3 Player (New Window)

A zene meghallgatáshoz engedélyezned kell a felugró ablakokat, ehhez az oldalhoz!
Ha mégsem tudod a zenét lejátszani, ajánlatos a flash lejátszód frissíteni.

Jim Morrison Floridában született és egy konzervatív családban nevelkedett, apja a hadiflotta tengernagya volt. Szembefordult szülei nézeteivel-értékrendjével, egész élete erről a dacról szólt – s végül ez vezetett korai halálához is. Kaliforniába költözött, egyetemre járt. Rengeteget olvasott, azonban élményei nem álltak össze egy egésszé, kicsit zavaros világképét jól mutatják szövegei és írásai.

1965-ben iskolatársával, Ray Manzarek billentyűssel, illetve Robbie Krieger gitárossal és John Densmore dobossal alakította meg együttesét. Első lemezük (The Doors Elektra EKS 74007) 1967-ben jelent meg. Mutatja erényeiket és hiányosságaikat. A rock egyik legjobb hangja Morrisoné, Manzarek és Krieger képes egy-egy szólóra, mint azt az album két hosszabb darabja is bizonyítja. A nem túl izgalmas, könnyen vehető, ugyanakkor karakteres Light My Fire (6:50) nagy siker lett. A másik – The End (11:35) – különleges  hangulatú, pszichedelikus kompozíció. Valószínűleg erre szeretett volna Morrison menni, de ehhez kevés volt a tehetsége.  A szöveg megértése nem okvetlenül javít a szám megítélésén, s ez igaz valamennyi írására. A többi kompozíció rövid, kidolgozatlan (End Of The Night, The Crystal Ship), gyermeteg (I Looked  At You, Take It As It Comes, Twentieth Century Fox) illetve vállalhatatlan kuplé (Alabama Song).

A sok-sok hasonló, értékelhetetlen törmelék „gyártása” jellemzi munkásságuk első időszakát. A Strange Days ((Elektra EKS 74014) albumról csak a 11 perces When The Music’s Over-t érdemes meghallgatni. Ugyancsak 1968-ban jelent meg következő albumuk, a Waiting For The Sun (Elektra EKS 74024).  Lemaradt róla az eddig megszokott hosszú kompozíció, eltűntek a vendéglátós, dülöngélő, latinos billentyű-alapok, s a korszellemnek megfelelően, néhány számban tetten érhető egy csipetnyi pszichedélia. (The Unknown Soldier, Spanish Caravan, Summer’s Almost Gone) Befutott a Doors, de nem elsősorban a zenéjük miatt. Kellemes, füves, etilalkoholos bódulatban éltek a fiatalok.

 

The Doors – Blueseum 26. rész – Egy erősen szubjektív rock történet - írta: Murányi György, „Tilos az A” Webmagazin, Tatabánya, http://www.tilos-az-a.hu/

 

Morrison igazi szex szimbólum volt, egy csipetnyi Elvis utánérzéssel.  Bársonyos, férfias hangja pedig „elvitte” a tingli-tanglikat.

A Soft Parade (Elektra EKS 75005) album pályájuk mélypontja, csak a zavaros, címadó számban helyenként zenélgetnek egy kicsit. Figyelembe véve, hogy 1969 volt a rock egyik legerősebb éve, ez bizony betli. Megemberelték magukat, a Morrison Hotel / Hard Rock Cafe (Elektra EKS 75007) hallgathatóbb lett, a Roadhouse Blues a legjobb kompozíció.The Doors – Blueseum 26. rész – Egy erősen szubjektív rock történet - írta: Murányi György, „Tilos az A” Webmagazin, Tatabánya, http://www.tilos-az-a.hu/

Az 1969 augusztusa és 1970 júniusa között lebonyolított amerikai turnén rögzítették az Absolutely Live (Elektra EKS 9002) anyagát. A Who Do You Love, a When The Music’s Over és a Break On Thru helyenként hallgatható. A The Celebration Of The Lizard jól mutatja, hogy Morrrisonék nem zenélnek, hanem performance-t adnak elő.

Utolsó lemezük (L.A.Woman Elektra EKS 75011) sikerült a legjobban. A Cars Hiss By My Window, a címadó kompozíció és a Crawling King Snake élvezhető, a Riders On The Storm pedig (a The End mellett) pályájuk csúcspontja! Manzarek brillírozik, a zajok szerves részei a számnak. Bizony-bizony, tudnak Ők zenélni. Vajon miért fogták vissza magukat? Jim Morrison alkohol- és drogfogyasztása kritikus mértéket öltött, nem volt meglepetés, hogy 1971. július 3-án holtan találták egy párizsi hotelben. A hivatalos jelentés szerint szívinfarktust kapott. Hasonlóan Janis Joplin-hoz és Jimi Hendrix-hez, Ő is nem sokkal 28-dik születésnapja előtt ment el. Haláluk körülményei is közrejátszottak abban, hogy mindhárman legendává váltak.

 

The Doors – Blueseum 26. rész – Egy erősen szubjektív rock történet - írta: Murányi György, „Tilos az A” Webmagazin, Tatabánya, http://www.tilos-az-a.hu/

 

A Manzarek-Krieger-Densmore trió két lemezt készített (Other Voices 1971., Full Circle 1972.) – majd elváltak útjaik. 1978-ban állították össze a következő albumot. An American Prayer (Elektra K52111)

Morrison, egy korábban rögzített felvételen, saját írásait olvasta fel, ehhez illesztették a Doors zenéit. Érdekes anyag az Adagio, a Dawn’s Highway és a The Hitchhiker.

Krieger albumai – Robbie Krieger & Friends, Versions, Door Jam, No Habla – visszhang nélkül maradtak. 1995-ös lemezén – Robby Krieger Organization Live – azonban három jó felvétel is van. Brian Auger szerzeménye, a Blue Note Shuffle (5:00), a Riders On The Storm (7:08) és  a Light My Fire (13:58).  Krieger gitározik és énekel, SkipVan Winkle orgonál és Dale Alexander dobol.


Manzarek szóló albumai – The Golden Scarab, The Whole Thing Started With Rock’N’Roll Now It’s Out Of Control – és a Nite City-vel készített lemezei – Nite City, Golden Days Diamond Nights – sem „keltettek hullámokat”. Legismertebb munkája Carl Orff Carmina Burana- jának feldolgozása, a producer Kurt Munkacsi és Philip Glass volt. 2013. május 20-án, egy bajorországi kórházban érte a halál.

 

Ha könyv formájában is szívesen olvasnál a rockzene történetéről, akkor csatlakozz te is a facebookon a "Blueseum - szubjektív rock történet" című könyv megjelenéséért  létrehozott nyilvános csoporthoz!
 
Kövesd a Blueseumot a facebookon is!
 
 
Grafika: P. Horváth Zsuzsi

 The Doors – Blueseum 26. rész – Egy erősen szubjektív rock történet - írta: Murányi György, „Tilos az A” Webmagazin, Tatabánya, http://www.tilos-az-a.hu/