OFF AIR - Egy megszűnt műsor képzeletbeli „beszélgetéseinek", képzeletbeli  „jegyzőkönyve” - 3. rész: The Yardbirds - írta: Murányi György, „Tilos az A” Webmagazin, Tatabánya, http://www.tilos-az-a.hu/

OFF AIR

Egy megszűnt műsor képzeletbeli „beszélgetéseinek", képzeletbeli  „jegyzőkönyve”

3. rész: The Yardbirds

 

 

OFF AIR - Egy megszűnt műsor képzeletbeli „beszélgetéseinek", képzeletbeli  „jegyzőkönyve” - 3. rész: The Yardbirds - írta: Murányi György, „Tilos az A” Webmagazin, Tatabánya, http://www.tilos-az-a.hu/

Kenéz Pista barátom egy Nagy Agy a zenében - mindenfajta zenében. A szakmában jól ismerik a nevét. Más rádióban is dolgoztunk már együtt. A Civilben másfél éve csináltuk az éjszakai zenei Blueseum-ot, amit a vezetés most egy időre felfüggesztett. A műsor sorsa bizonytalan. Azóta telefonon és mail-ben tartjuk a kapcsolatot, a téma zömében a zene, így születnek a "képzeletbeli beszélgetések".

 

 

Kenéz Pista: Gyuri, kevés olyan zenekar van, melynek megítélésében nagy az eltérés köztünk. A Yardbirds az egyik. Örülök, hogy nekem jutott a feladat, hogy írjak Róluk.

A Spencer Davis Group és az Animals mellett ők a favoritok, így ismét erős elfogultságot vagyok kénytelen bejelenteni velük kapcsolatban. Ennek azaz előnye, hogy szívesebben írok róluk.

OFF AIR - Egy megszűnt műsor képzeletbeli „beszélgetéseinek", képzeletbeli  „jegyzőkönyve” - 3. rész: The Yardbirds - írta: Murányi György, „Tilos az A” Webmagazin, Tatabánya, http://www.tilos-az-a.hu/
Amikor a Five live Yardbirds lemezt megismertem még gimis voltam, semmi nyomot nem hagyott bennem. Persze a Szabad Európán ment a For Your Love,  Heart Full Of Soul  és a Still I'm Sad. Kértem, hozzanak már valamit Tőlük. 1966 karácsonyára megkaptam az Over Under Sideways Down lemezt, ami nekem akkor túl modern "atomzene" volt, viszont 3-4. osztályosok értékelték, így remek cserealapnak bizonyult. Beengedtek a   gimi magnós klubjába, felvették nekem az addig megjelent összes Kinks és Hollies lemezt, ami viszont Lipótmezei magnós klubban jelentős cserealapnak bizonyult.

Nekem a Yardbirs-höz egyenes utamnak kellett volna lenni – korán megvolt,    de  nem tudtam még értékelni – csak később, a 4.-ben a Zeppelin miatt kezdtem őket újra elővenni. Bevallom, talán ha kétszer hallgattam meg addig a lemezt, három évet várt a szekrényben.
Már a Claptonnal is képesek voltak komoly dolgokra, de mivel Ő erősen blues orientált volt, Paul Samwell-Smith pedig nem, ezért lelépett. Jól  tette, mert segített Mayall-on és a Cream meg alapzene – igaz nem miatta.
A For Your Love hangszerelése nagyon újszerű volt, az érdekes fémes hangzás és az effektek használata akkoriban és most is egyedülálló hangulatot adott/ad a zenéjüknek.

 
 

 

 

Jeff Beck megjelenése nagyságrendi változást idézett elő, nemcsak a hangzásban, de a gitározás minőségében is. A nyers, nagyon dinamikus basszus és dob, Beck korát messze megelőzően modern gitárjátékával a legprogresszívebb beat zenekar volt. Ha Smith ott marad és Relf idiotizmusa és labilis személyisége miatt nem távozik, akkor a Yardbirds ma nemcsak a progresszív rock talán legjelentősebb előfutára lesz, hanem mint az (New) Animals, kifutotta volna magát.
A zenekar esze, zenei mentora és egybetartója, ahogy Chandler az Animalsből, idő előtt lelépett. Chandler megtalálta és feltalálta Hendrixet, Smithnek nem akadt a horgára nagy hal. Sajnos Jimmy Page kényszerpályán mozgott a zenekarban sem gitárosként, sem zeneszerzőként nem találta meg a tehetségéhez méltó helyét ebben a felállásban. Hiába voltak gyerekkori barátok Beckkel, 2 dudás egy csárdában nem fér meg. A többi tag tehetsége átlagos, csak csapatban tudtak alkotni.
Írtak még számokat (Little Games), de ahogy Page a Led Zeppelinben megtalálta zenei komplementerét, itt egyedül kevés volt, így 2 év vergődés után befejezték.

OFF AIR - Egy megszűnt műsor képzeletbeli „beszélgetéseinek", képzeletbeli  „jegyzőkönyve” - 3. rész: The Yardbirds - írta: Murányi György, „Tilos az A” Webmagazin, Tatabánya, http://www.tilos-az-a.hu/
A Smith féle nagy Yardbirds nem rendelkezett igazi vezetővel, mint az Animals Burdonnel. Igazi vezető nélkül nem megy, a barátság kevés, a gyenge karakterű, zeneileg tehetséges, de bomlasztó elemek aknamunkájukkal a zenekarok idő előtti végét okozzák. Ahogy Brian Jones nem találta a helyét a Stonesban, itt a hasonló karakterű Relf miatt, akit ugyanúgy beszippantott a nagy pszichedelikus szörny, indult el a csapat bomlása.

Ha a lemezeiket nézem a For Your Love lemez felemássága a progresszív számok és a Hang On Sloopy féle idióta zenék váltakoznak, ez zavaró. A Having A Rave Up már jobb, de azt is csak addig kiadott kislemezekből tákolták össze.

Valószínű a menedzser egy kutyaütő volt, nem lehet mindenkinek Brian Epsteinje és George Martinja. Sokkal gyengébb zenekaroknak már előbb volt nagylemeze. De ami késik az nem múlik.

1966-ban megjelenik a csoda Shape Of Things, Lost Woman stb. Nagyon ütős, jó lemez, de 65-ben nagyobbat durrant volna. Már megint az idő tényező, fáziskésés. Szegény Black Cat Bones jut eszembe. A Cream és Hendrix előszele már ott volt a levegőben, a világ készült 1967-re  – jött a Whiter Shade Of Pale, a Doors, a hippik. Valami más kellett volna, nem voltak elég mutatósak, Beck is mást akart, a Truth album ezt elég jól jelzi. Valami hiányzott belőlük, talán túl intellektuálisak voltak, akkor már a média is a szupersztárokban  gondolkodott.  Talán egy új frontember, de főleg egy megfelelő menedzser segíthetett volna. A zenekarnak nem volt arculata, a színpadi megjelenésük kissé jellegtelenre sikeredett, nem csináltak semmi balhét – mint pl. a Who – amivel a feldobhatták volna a hangulatot, de a kiadójuk sajnálta rájuk a pénzt. .Amerikában népszerűbbek voltak, nekik is át kellett volna menni, ahogy Burdonék tették.

 

 

Látható, a jó zene nem elég. Egységes elképzelés, zenei vezető és koncepciózus média jelenlét is szükséges. A Yardbirds, ha kissé jobban ráfekszik a Heart Full Of Soul vagy a Still I'm Sad vonalra és azok lendületét kihasználva (ahogy a Stones a Satisfaction sikerét kihasználta), megtartva a progresszív vonalat előbbre is juthatott volna.

Murányi Gyuri: Ezekkel a megállapításokkal jómagam is egyetértek.

 

Ugrás az 1.2. - 4. részhez -->
Ha könyv formájában is szívesen olvasnál a rockzene történetéről, akkor csatlakozz te is a facebookon a "Blueseum - szubjektív rock történet" című könyv megjelenéséért  létrehozott nyilvános csoporthoz!
 
Kövesd a Blueseumot a facebookon is!

 

Grafikai szerkesztés: P. Horváth Zsuzsi

OFF AIR - Egy megszűnt műsor képzeletbeli „beszélgetéseinek", képzeletbeli  „jegyzőkönyve” - 3. rész: The Yardbirds - írta: Murányi György, „Tilos az A” Webmagazin, Tatabánya, http://www.tilos-az-a.hu/