Sikersztori a kulisszák mögött – Beszélgetés Kovács Péterrel, a BK Filmstúdió ügyvezető igazgatójával – szerkesztő: P. Horváth Zsuzsi, „Tilos az A” Webmagazin, Tatabánya, http://www.tilos-az-a.hu/

Sikersztori a kulisszák mögött 

 
   
Beszélgetés Kovács Péterrel, a BK Filmstúdió ügyvezető igazgatójával

 

 

Sikersztori a kulisszák mögött – Beszélgetés Kovács Péterrel, a BK Filmstúdió ügyvezető igazgatójával – szerkesztő: P. Horváth Zsuzsi, „Tilos az A” Webmagazin, Tatabánya, http://www.tilos-az-a.hu/
Anyai nagyapám ügyes kezű, jó eszű, kreatív ember volt. Ha túlélte volna a második világháborút, büszke lett volna arra, hogy három unokája közül a legidősebb sikeres villanyszerelő vállalkozó lett, és arra is, hogy a második, a lány egész elfogadhatóan rajzol. De azért azt valószínűleg álmában sem gondolta volna, hogy a legkisebb unokája Péter, egyszer majd a filmiparban fog tevékenykedni, ahol a világ híres rendezőivel és színészeivel lesz alkalma együtt dolgozni.

 

 Sikersztori a kulisszák mögött – Beszélgetés Kovács Péterrel, a BK Filmstúdió ügyvezető igazgatójával – szerkesztő: P. Horváth Zsuzsi, „Tilos az A” Webmagazin, Tatabánya, http://www.tilos-az-a.hu/

Villám portré:

Kedvenc színészed?

Leonardo di Caprio és Christoph Waltz.
Kedvenc rendeződ?
Nincs. Mindenkitől láttam már jót is rosszat is. Talán mégis David Fincher...
Legkedvesebb filmed?
Nagyon kevés olyan film van, amit többször is megnézek. Ilyen például az Annie Hall, vagy a Vaklárma.
Van olyan régi, híres film, aminek a készítésében te is szívesen részt vettél volna?
Igen, a Ben Hur.

Mi lenne az az egyetlen tárgy, amit biztosan magaddal vinnél egy lakatlan szigetre?
A mobiltelefonom
:-)

 

 


Sikersztori a kulisszák mögött – Beszélgetés Kovács Péterrel, a BK Filmstúdió ügyvezető igazgatójával – szerkesztő: P. Horváth Zsuzsi, „Tilos az A” Webmagazin, Tatabánya, http://www.tilos-az-a.hu/
Mi a BK Filmstúdió fő profilja?

A díszletépítés és a díszletgyártás, a mellék profilja pedig a műterem bérbeadás, ami mondjuk pár évvel ezelőtt pont fordítva volt. Akkor több stúdiónk volt, és kevesebbet építettünk, ma már csak egy stúdiónk van, és többet építünk.
Sokszor aztán még ezt az egy stúdiót sem tudjuk bérbe adni, mert ha például egy televíziós díszletet készítünk, akkor a teljes díszletet legyártjuk nálunk, úgy, hogy össze is állítjuk, majd az egészet lebontjuk, kamionra tesszük, és átvisszük a tévéstúdióba. Emiatt is szükségünk van egy tágas helyiségre, hogy akár egy nagyméretű tévés díszletet is el tudjunk készíteni. Egyébként, ha épp nincs ilyen jellegű munkánk, akkor az összes szakiparos (szobrász, asztalos, lakatos, kárpitos) egyszerre tud a 700 négyzetméteres stúdióban dolgozni.

Sikersztori a kulisszák mögött – Beszélgetés Kovács Péterrel, a BK Filmstúdió ügyvezető igazgatójával – szerkesztő: P. Horváth Zsuzsi, „Tilos az A” Webmagazin, Tatabánya, http://www.tilos-az-a.hu/

Mekkora konkurenciával kell számolnotok a magyar piacon? Sokan foglalkoznak még díszletépítéssel?

Igazából én csak a nagyobb cégeket ismerem, akikkel a nagyobb munkákért való küzdelemben találkozom. Négy, vagy öt ilyen cég van.

És a rangsorban hová helyezed el magatokat?

Ez egy nehéz kérdés. Természetesen az első helyre. De mi van, ha mégsem ott vagyunk?

Sikersztori a kulisszák mögött – Beszélgetés Kovács Péterrel, a BK Filmstúdió ügyvezető igazgatójával – szerkesztő: P. Horváth Zsuzsi, „Tilos az A” Webmagazin, Tatabánya, http://www.tilos-az-a.hu/
Elsősorban külföldi, vagy belföldi megrendelőitek vannak?

Mostanában már főleg külföldiek.

Miért éri meg a külföldi produkcióknak nálunk filmet forgatni? Annyival olcsóbbak vagyunk?

Szerintem jelentősen olcsóbbak vagyunk, és jó az ár-érték arányunk. Kisebb munkadíjakkal és alacsonyabb költségekkel jó színvonalú munkát adunk. A cseh és a nyugat-európai szintre sorolnám a magyar szaktudást. A külföldi filmesek szeretnek itt forgatni, és általában elégedetten távoznak a munka végeztével.

Te annak idején hogyan kerültél kapcsolatba a filmes világgal?

Épületszobrásznak tanultam, és a suli után rögtön a Filmgyárba mentem dolgozni, mint szobrász. Megtetszett ez a munka és azonnal otthon éreztem magam ebben a közegben.

A Filmgyárban is díszleteket csináltatok?

Igen. Reklámfilmekhez, játékfilmekhez, és néha színházi díszletet, vagy televíziós show díszletet is készítettünk.

És mi történt ezután?

Később kiléptem a Filmgyárból, és egyéni vállalkozó lettem. Mindenféle munkát elvállaltam, például emberi csontvázakat készítettem biológia órákra, és parabola antennákat is gyártottam. Mindenbe belefogtam, amiről fiatal fejjel úgy gondoltam, hogy valami jó dolog lesz belőle. Ezután egy kis építőipar következett, homlokzat felújítások, szobrászmunkák. 1996-ban aztán megkerestek minket egy nagy filmes díszletgyártás ügyében, ami többnyire szobrászmunkát jelentett. Ez a Púpos című film volt. Tulajdonképpen ott indult újra a filmes karrierem. 96-tól megváltozott az életünk, visszataláltunk arra az útra, ami szerintem a mi igazi utunk, és amiben sikeresek vagyunk.

Sikersztori a kulisszák mögött – Beszélgetés Kovács Péterrel, a BK Filmstúdió ügyvezető igazgatójával – szerkesztő: P. Horváth Zsuzsi, „Tilos az A” Webmagazin, Tatabánya, http://www.tilos-az-a.hu/
Mi a beosztásod a cégnél?

Két tulajdonosa van a cégnek, 50-50 százalékban. Az egyikük én vagyok, és én vagyok az ügyvezető is.

Általában te tárgyalsz a cég nevében a különböző munkákkal kapcsolatban?

Többnyire igen.

Mi a konkrét feladatod?

Ha a filmgyártás felépítését nézem, akkor az úgy néz ki, hogy én az Art Departmenthez tartozom. Az Art Department feje a Production Designer. A Production Designer mellett – ha a film mérete indokolja – dolgozik több Art Director, akik részfeladatokat oldanak meg, és a gyakorlati levezetését végzik egy díszletnek. Vegyük pl. a Borgiák című sorozatot, amelynek három évadát is mi építettük túlnyomórészt. Egy csomó díszlet volt, legalább ötven, és minden egyes díszlet komplexumnak volt saját vezetője, aki egy Art Director volt. Ő vezette, vagy akár végezte is a díszlet tervezését, rajzolását, végigkísérte a tervezés után az építést, egészen a díszlet átadásáig, sőt talán még a bontását is ő irányította. Az Art Director alatt van a díszlet építész, ami például én is vagyok. A mi cégünk szervezeti felépítése olyan - mivel több munkánk fut általában párhuzamosan (van, úgy, hogy nyolc-kilenc is)-, hogy vannak olyan építészeink, akik önállóan tudnak ilyen munkákat levezetni, és én tulajdonképpen ezt az építészcsoportot fogom össze és irányítom. Az árajánlatokat mindig én készítem, az építés folyamán ellenőrzöm a munkát, és tartom a kapcsolatot a külföldi megrendelőkkel is, de már nem folyok bele annyira a részletekbe, pedig élvezem, és szeretném is csinálni, de most már nem tehetem meg.

Sikersztori a kulisszák mögött – Beszélgetés Kovács Péterrel, a BK Filmstúdió ügyvezető igazgatójával – szerkesztő: P. Horváth Zsuzsi, „Tilos az A” Webmagazin, Tatabánya, http://www.tilos-az-a.hu/
Említetted a Borgiák című tévésorozatot. Ezen kívül még milyen nagyobb produkcióban vettetek eddig részt?

A teljesség igénye nélkül: A púposban, az Eragonban, az Amerikai rapszódiában, a Csodálatos Júliában, és a München című Spielberg filmben. Építettünk díszletet a Boszorkányvadászat (Season of the Wich), és A Cég (The Company) című produkciókhoz. A tavalyi évünk legnagyobb munkája a Dracula című sorozat volt. A NBC most adja. Három rész már lement. Több évadot terveznek. Jelenleg arra várunk, hogy kiderüljön, hogy elég nagy lesz-e a nézettsége ahhoz, hogy folytatódjon. Tavaly úgy a kilencven százalékát mi csináltuk a Dracula díszleteinek. Majdnem mindig volt verseny, de legtöbbször mi nyertünk. Az is megtörtént, hogy egy nagyon picit drágábbak voltunk, viszont annyival jobbnak találták a mi munkánkat, hogy ez még így is megérte nekik.

Hát igen, nem mindig az ár számít, hanem a minőség is fontos, meg a gyorsaság…

Meg a megbízhatóság. A legfontosabb talán a filmgyártásban a bizalom. Egy nagyon pici csúszás is borzasztó sok plusz kiadást jelent a gyártásnak, ezen felül bizalomvesztést is az ő megrendelőik szemében. Ha sikerül a bizalmat megszerezni, akkor egy ilyen versenyben félig meddig már nyerő helyzetben vagy.

Ezt úgy kell elképzelni, hogy adott egy film, amit mondjuk, tíz helyszínen forgatnak, és ebből mondjuk öt olyan, amihez díszletet is kell építeni, akkor ilyenkor minden egyes díszlet felépítését megversenyeztetik?

Igen.

Tehát elképzelhető, hogy az öt díszletet öt különböző cég fogja megnyerni?

Igen. Ez a legkellemetlenebb helyzet. De ha hosszú távon megy egy munka, és megismernek téged a megrendelők, megismerik a te árszintedet is, akkor általában már nem akarják megversenyeztetni a munkát. Ez nekünk is sokkal jobb, mert akkor már nincs az a vállalkozói félelem, hogy megnyered-e a feladatot, vagy sem, nincs az a bizonytalanság.

Ezért kell végül is nevet szerezni a piacon…

Tulajdonképpen igen. De ennek ellenére, amikor már azt hisszük, hogy szereztünk valamiféle nevet, akkor is jöhet egy olyan partner, aki még sohasem volt Magyarországon, és nem tud rólunk semmit. Vele ismét az alapoktól kell kezdeni mindent, elölről kell kezdeni a bizonyítást. Ezzel mindig meg kell küzdenünk sajnos.

Sikersztori a kulisszák mögött – Beszélgetés Kovács Péterrel, a BK Filmstúdió ügyvezető igazgatójával – szerkesztő: P. Horváth Zsuzsi, „Tilos az A” Webmagazin, Tatabánya, http://www.tilos-az-a.hu/

Hány fővel dolgozik a cégetek?

Az állandó létszámunk az 25 fő, de ez például most március környékén 160 főre emelkedett fel az alvállalkozóinkkal együtt. Akkor több játékfilm is ment párhuzamosan, és ezt a munkamennyiséget már nagyon nehezen bírtuk.

Milyen szakmákra van szükség egy díszletépítő cég működtetéséhez?

Ha egy kültéri díszletet nézek, akkor annak az alapoktól való felépítése az úgy néz ki, hogy van egy alapozási munka, a föld elegyengetése, ami gépekkel történik, utána jön egy ácsmunka, ami a kültéri díszletek alap vázszerkezetét jelenti. Erre az alap vázszerkezetre kerül rá a felületi megmunkálás, ami szobrászmunka, és ezután jön a festőmunka, a díszletfestő munka. Ez van még kiegészítve olyan asztalosmunkával, mint például díszes kapuk, ablakok gyártása. Ezekhez néha párosul lakatosmunka is, amikor fém kiegészítőket kell gyártani például középkori díszletnél ajtópántokat, kovácsoltvas hatású elemeket stb. A filmes díszleteknél a lakatos és fémmunka elenyésző, az inkább a televíziós díszleteknél dominál, merthogy azt is csinálunk rengeteget. Jelenleg is egy olyan televíziós díszletet gyártunk, aminek az alapja egy fémszerkezet. A televíziós díszleteknél ugyanis van egy olyan igény, hogy időről-időre szét kell tudni szedni, el kell tudni raktározni, aztán ha szükség van rá ismét, újra össze kell tudni rakni őket. Ezt csak fémszerkezettel lehet megoldani.

Sikersztori a kulisszák mögött – Beszélgetés Kovács Péterrel, a BK Filmstúdió ügyvezető igazgatójával – szerkesztő: P. Horváth Zsuzsi, „Tilos az A” Webmagazin, Tatabánya, http://www.tilos-az-a.hu/
Jelenleg milyen televíziós munkát csináltok?

Egy vetélkedőt, a címe: A következő!, de korábban a Maradj talpon! díszleteit is mi csináltuk. Főként a TV2-nek, és a „királyi” tévének dolgozunk. A munkák mindig meg vannak versenyeztetve, de itt is piacvezetők vagyunk.

Jól tudom, hogy pár éve a Megasztár díszleteit is ti csináltátok?

Igen, és annak idején mi építettük az első Barátok közt díszletet is, és a TV2  Jóban, rosszban című sorozatának a díszleteit is.

Ha az eddigi megrendeléseiteket nézed, akkor mi volt a legextrémebb feladat? Esetleg több ilyen is volt?

A szakmám tulajdonképpen erről szól szerintem. Mondjuk minimum minden második munka eléggé extrém.

 

 

 

Tudnál erre egy-két példát mondani? Olyan feladatot, ami nem ment csak úgy kapásból…

Most már igazából semmire sem mondanám azt, hogy nem lehet megcsinálni. Minden csak az idő, és a pénz függvénye. A legextrémebb dolog mindig az, amire nagyon kevés idő van. Semmi sem lehetetlen, csak legyen rá elég idő.

Volt olyan, hogy valamire nagyon-nagyon kevés idő volt?

Ilyen rengetegszer volt. Azt mondanám, hogy az idő, az mindig minimum 30 százalékkal kevesebb a szükségesnél. A nehézséget leginkább az jelenti a munkámban, hogy hogyan tudok ilyenkor éjszakai műszakot berendelni, hogyan tudok még plusz embereket hozni. A munkám extremitása mára már rutinná vált. Olyan dolgokat csinálunk állandóan, ami egy kívülállónak nagyon érdekes, és azt mondja, nem is érti, hogy hogyan lehetett ezt vagy azt megcsinálni - de mi ezzel foglalkozunk már húsz éve.

És méretét tekintve mi volt a legnagyobb szabású munkátok?

Volt egy nagyon extrém, nagyméretű munkánk, amit igen rövid idő alatt kellett megcsinálni, és aztán a sorsa is extrém lett. A World War Z (Z világháború) című Brad Pitt filmhez Kőbányán építettünk egy orosz lakótelepet, ami olyan 120-150 méter hosszú volt, három- és négyemeletes panelházak voltak erkélyekkel, gyár bejárattal. Nagyon jól sikerült, a gyakorlott szem sem vette észre, hogy nem egy igazi lakótelepről van szó.

Sikersztori a kulisszák mögött – Beszélgetés Kovács Péterrel, a BK Filmstúdió ügyvezető igazgatójával – szerkesztő: P. Horváth Zsuzsi, „Tilos az A” Webmagazin, Tatabánya, http://www.tilos-az-a.hu/

Ilyenkor milyen anyagokkal teremtitek meg az illúziót?

Van egy vázszerkezet, amin van egy burkolat, és azon van egy felületképzés. Ha ez egy panelház, amin vakolat van, akkor azt konkrétan bevakoljuk, csak mindez egy faszerkezetre megy rá. Az igazi anyag 3-4 mm vastag rajta, s az összes többi díszletfestői munka, amitől az egész életre kel. Ugyanis hiába készítesz egy jó felületet, ha a festéssel nem tudják elérni az élethű hatást, az öregítést.
Szóval, miután megépítettük ezt az orosz lakótelepet, jött a rendező, és azt mondta, hogy nem eléggé grandiózus, így végül egyetlen filmkockát sem forgattak abban a díszletben, ami 120 emberrel, hat héten keresztül készült.

De azért kifizettek benneteket?

Persze. Szerencsére ez soha nem kérdés. Ez ilyen értelemben egy nagyon tisztességes világ.

Sikersztori a kulisszák mögött – Beszélgetés Kovács Péterrel, a BK Filmstúdió ügyvezető igazgatójával – szerkesztő: P. Horváth Zsuzsi, „Tilos az A” Webmagazin, Tatabánya, http://www.tilos-az-a.hu/
És olyan van, hogy valamit többször is fel tudtok használni?

Nagy raktáraink vannak, és vannak olyan szobraink, amik többször is használhatók mindenféle kiegészítő és háttér elemnek. Vannak aztán még berendezési tárgyaink, liftajtók, liftek, kandallók, amik szintén visszaforgathatóak újra és újra. Kisebb átalakítással ezek egy újabb produkcióban is megállják a helyüket.

Szerintem a nézők nem szokták az ilyesmit észrevenni.

Szerintem sem. Egy díszletből amúgy is sokkal kevesebb látszik a filmen, vagy a televízióban, mint amennyi meg van építve. Tulajdonképpen a díszlet minősége, a színvonala azoknak az embereknek készül, akik abban forgatni fognak. Most a Draculában például volt egy gyönyörű díszlet, egy nyolcszögletű terem, ahova egyedi kínai kézzel festett aranyszínű tapétát hozattak , s ami egy folyamatos, összefüggő ágmintát ábrázolt. Ez valahova a készítésekor egyben ki volt terítve, és úgy volt megfestve. Az ilyesmit például nagy-nagy túlzásnak érzem. Ebben a produkcióban történt az is, hogy igazi ólomüvegeket kellett gyártanunk. Ez is egy elég drága dolog. De ha a megrendelő ezt szeretné…

Egyébként mennyire vannak megépítve a díszletek? Minden csak látszat, vagy rendesen meg vannak csinálva a dolgok?

Minden nagyon biztonságos, és minden nagyon biztosan áll a helyén. Például a legutóbb egy reklámfilmnél egy vízi biciklire kellett egy motort szerelni, hogy úgy tűnjön, mintha két öreg nagyon gyorsan tekerné, és egy vízisíző lányt húznának maguk után. Mivel én hajózok is, úgy gondoltam, hogy meg tudom oldani ezt a feladatot. Ki is találtam, hogy hova szerelem fel a motort. Igen ám, de a motor hajtóereje egészen másként működik egy csónak, és másként egy vízi bicikli esetében. Szerencsére, csináltunk egy próbát, ahol én voltam a „berepülő pilóta”. Félig-meddig elsüllyedtünk, és a kedvenc napszemüvegem is bánta a dolgot. Végül egy sokkal egyszerűbb megoldást találtunk ki. Egy hajóval húzattuk meg a vízi biciklit. Egy jóval egyszerűbb dolog működött biztonságosan. Nagyon fontos, hogy amikor 100-150 ember kimegy egy forgatásra, akkor oda már egy kipróbált, tökéletesen működő, akár többször is megismételhető megoldással kell előállni, hogy egy pillanatra se kelljen nekik megállni. Mindenféle megállás, vagy túlóra nagyon-nagyon sokba kerül.

Sikersztori a kulisszák mögött – Beszélgetés Kovács Péterrel, a BK Filmstúdió ügyvezető igazgatójával – szerkesztő: P. Horváth Zsuzsi, „Tilos az A” Webmagazin, Tatabánya, http://www.tilos-az-a.hu/
Ti a filmek forgatásakor is jelen vagytok, vagy csak átadjátok a díszletet, és kész?

Átadjuk a díszletet, és onnantól kezdve csak egy építész ügyelet van jelen. Ők biztosítják a zökkenőmentes forgatást, például olyan esetekben, amikor mozgatni kell bizonyos elemeket. Ezek a díszletek azért épülnek meg általában, mert valamitől speciálisaknak kell lenniük. Egyrészről azért, mert az a dolog, amit építünk, valószínűleg nem létezik, másrészt meg azért, mert ezek optimalizálva vannak egy-egy produkció igényeihez. Például egy épített lift azért használható forgatásra, mert mindegyik oldala kivehető. Egy normálméretű liftben nem lehetne filmet forgatni, de ez érvényes egy szobára is akár, vagy egy folyosóra. Az épített díszletnél minden egyes fal mozgatható, és a mennyezet is elmozdítható a kamera beállításának megfelelően. Ezeket az elemeket nagyon gyorsan kell tudni mozgatni, ezért van ott a forgatáskor mindig az építészügyelet egy műhelykocsival. Ez az ő feladatuk, és ők végig is visznek általában egy filmet. Ha mondjuk, van egy 100-150 napos forgatás, akkor gyakorlatilag az a két ember a 100-150 napon keresztül együtt lélegzik a produkcióval.

És ha valamilyen filmes problémára kell megoldást találni, akkor összeül nálatok egy stáb, és ötleteltek?

Ha olyan a feladat, amit még nem csináltunk, akkor azt megbeszéljük, de a végső döntés, az mindig az enyém. Szerencsére az embereink, a vezetőink többsége tizenöt évnél régebben van már nálunk és a szakmában is, úgyhogy mindenki mindenen átment már.

A munkatársaiddal egyúttal barátok is vagytok?

Hogyne, persze. Minden évben csinálunk egy céges hosszú hétvégét, amikor mondjuk, ötvenen elmegyünk családostul valahova, ahol kibérelünk egy farmot vagy egy panziót, ahová az egész csapat befér. Mindig van évzáró partink is, ahová szintén mindenki hozza a családját. Mindenkinek ismerem a családját, gyerekeit. Nagyon jól összetartó közösség ez.

Amúgy te tanultál művészettörténetet? Egyáltalán szükséged van erre, vagy készen kapod egy rajzon, hogy mit is kellene elkészíteni?

Ez úgy van, hogy a Production Designernek van egy elképzelése arról, hogy mit szeretne látni, erről esetleg csinál egy vázlatot, majd ezt megbeszéli az Art Directorral, aki ezt megrajzolja úgy, hogy készít látványrajzokat, és gyártási rajzokat is, ugyanúgy, mint egy rendes építkezésnél.

Sikersztori a kulisszák mögött – Beszélgetés Kovács Péterrel, a BK Filmstúdió ügyvezető igazgatójával – szerkesztő: P. Horváth Zsuzsi, „Tilos az A” Webmagazin, Tatabánya, http://www.tilos-az-a.hu/

A gyártási rajz olyan, mint egy műszaki rajz?

Konkrétan az. Olyan műszaki rajz, amit én ki tudok adni, mondjuk az asztalos műhelynek, vagy egy szobrásznak, és ők ez alapján minden kérdés nélkül le tudják gyártani a kívánt dolgot. Mi tulajdonképpen végrehajtók vagyunk.

Hogyan telik egy átlagos munkanapod?

Majdnem minden nap az irodában kezdek, aztán, ha van valahol külső építésünk, akkor oda ki szoktam látogatni. Ha nagyon fontos munka folyik, akkor reggel, és este is kimegyek. Ilyen volt például a 47 Ronin című Keanu Reeves film díszletének az építése. Napközben az irodában a többi munkával foglalkozom, költségvetéseket készítek, stb.

Akkor általában nem nyolc órákat dolgozol…

Nem, annál többet. Nyolc óra? A filmgyártásnál az nem extrém dolog, hogy mondjuk, szombat-vasárnap kell dolgoznunk, vagy mondjuk éjszaka. Ez egy ilyen szakma. Itt elég gyakori az is, hogy éjjel kettőkor mennek előkészíteni a dolgokat a fiúk, a reggel hatkor kezdődő forgatásra.

Sikersztori a kulisszák mögött – Beszélgetés Kovács Péterrel, a BK Filmstúdió ügyvezető igazgatójával – szerkesztő: P. Horváth Zsuzsi, „Tilos az A” Webmagazin, Tatabánya, http://www.tilos-az-a.hu/
A családod ezt mennyire tolerálja?

Most már ez nem gond, mert ezekben én már szerencsére nem veszek részt, de amikor még én is mentem hajnalban, vagy hétvégén, hát, elviselték.

Hetente hány szabadnapot tudsz magadnak biztosítani?

Mára már nagyon kényelmes életem van, mert szombat-vasárnap általában nem dolgozom. A hétvégi munkát leveszik a vállamról az építészeim. Minden egyes munka élére egy olyan felelős építész van kinevezve, akinek már olyan gyakorlata van, hogy bátran rájuk lehet mindent bízni úgy, hogy tudom, hogy semmi baj nem fog történni. Ezen kívül, amióta létezik mobiltelefon, én bármikor, bárhol elérhető vagyok.

Sohasem kapcsolod ki a mobilodat?

Nem, úgyhogy ilyen értelemben mindig dolgozom, bárhol vagyok a világon, merthogy mobilon mindig el tudnak érni, és én mindig felveszem a telefont.

Te a színészekkel, a rendezőkkel nem is igen szoktál találkozni?

Ritkán. Régebben jobban érdekelt, hogy találkozzak hírességekkel, ma már nem annyira. Azért itt-ott összefutok így is érdekes emberekkel, mint például Spielberggel is, amikor nálunk volt.

Mit forgatott nálunk Spielberg?

A München című filmet. Aztán járt nálunk Jeremy Irons is, amikor még a Hajógyári Szigeten volt a stúdiónk. A fóti műtermünkben megfordult Ron Perlman a Hellboy (Pokolfajzat) főszereplője, ezen kívül Nicolas Cage is volt nálunk.

Mit szeretsz a leginkább a munkádban?

Az állandó kihívást, akár az idő rövidsége miatt, akár amiatt, hogy mindig mást kell csinálnunk. Mindig van valami újdonság benne. Főleg a szobrászmunkát szeretem.

Sikersztori a kulisszák mögött – Beszélgetés Kovács Péterrel, a BK Filmstúdió ügyvezető igazgatójával – szerkesztő: P. Horváth Zsuzsi, „Tilos az A” Webmagazin, Tatabánya, http://www.tilos-az-a.hu/

Van utánpótlásod? A két fiad közül elképzelhető, hogy valamelyik a nyomdokaidba fog lépni?

Jó kérdés, ugyanis két nagyon különböző gyerekről beszélünk. Talán a kisebbik fiamnak van meg az érzéke valaminek a létrehozására, megalkotására, jó ízléssel és logikával. A másik fiam inkább verbálisan erős.

Tulajdonképpen akkor akár dolgozhatnának is együtt, mert az egyik jól tudna tárgyalni, a másik meg jól tudna kivitelezni. Nem?

Lehetséges. A kisebbik már most mondja, hogy szívesen részt venne a munkámban. A nagyobbik fiam szintén a filmes szakma felé kacsintgat, de egy másik területe ejtette őt rabul. Én mindenféleképpen támogatnám őket, mert ez egy nagyon érdekes szakma, bár nem igazán családbarát, ezt hozzá kell tennem.


Mit csinálnál, ha volna két életed? Milyen életutat tudnál még ezen kívül magadnak elképzelni?

Nem tudom. Úgy érzem, hogy ha lenne még egy életem, akkor sem foglalkoznék mással. Nekem annyira betalált ez a munka, hogy nem lenne kedvem mást csinálni. Szerintem ritka, hogy az ember olyan szerencsés, hogy egyrészről azt csinálja, amit szeret, sikeres is benne, és ráadásul még jól is él belőle. Nem igazán kívánhatnék magamnak ennél jobbat.

 

Készült: 2013 novemberében

 

A fotók forrása: Kovács Péter
Szerkesztés és grafikai szerkesztés: P. Horváth Zsuzsi

 

Sikersztori a kulisszák mögött – Beszélgetés Kovács Péterrel, a BK Filmstúdió ügyvezető igazgatójával – szerkesztő: P. Horváth Zsuzsi, „Tilos az A” Webmagazin, Tatabánya, http://www.tilos-az-a.hu/