Utazás Álomországba – 1. rész: Ausztrália – írta: Éber Nagy Mária, fotózta: Éber Péter, „Tilos az A” Webmagazin, Tatabánya, http://www.tilos-az-a.hu/

Utazás Álomországba - 1. rész: Ausztrália

Írta: Éber Nagy Mária – Fotózta: Éber Péter

Mi még ahhoz a generációhoz tartozunk, akiknek még a "baráti" országokba történő utazás is nagy eseménynek számított. Az utazás vágya nagy volt bennünk. Láttuk a bolgár és a román tengerpartot, síeltünk a Tátrában, eljutottunk Jugoszláviába, ami a mi szemünkben már nyugatnak számított.

A hetvenes évek végén a szabadság utáni vágyunk Svájcba vezetett minket. Nagy élmény volt, hogy bárhová utazhattunk, kitárult előttünk a világ. Bejártuk a legtöbb európai országot, a nagy kedvencünk Olaszország, Spanyolország, majd később Anglia lett. Eljutottunk a Távol-Keletre és Amerikába. Évekig különböző szigetekre utaztunk, a legjobban Hawaii lopta be magát a szívünkbe.

Ausztrália és Új-Zéland régi vágyunk volt, de nem nagyon hittük, hogy egyszer valóban sikerül eljutnunk oda. Ez a vágyunk valósult meg ez év tavaszán, amikor a Fehérvár Travel szervezésében részt vettünk egy 22 napos csodálatos utazáson.

Névjegy:

Éber Nagy Mária
: 1944-ben született Budapesten. Érettségi után műszaki rajzolóként dolgozott, majd az elsők között Számítógépes Folyamatszervező és Programozó diplomát szerzett. Később, Svájcban kitanulta a litográfus szakmát és művelte aktív élete végéig. Sok könyv és kiadvány készítésében vett részt. Szabadidejében szívesen olvas, kertészkedik és utazik.
Éber Péter: 1942-ben született Budapesten. Érettségi után az Ipartervben épület modellezőnek tanult, s ezt a szakmát művelte aktív élete során. Faipari Technikusi képesítést is szerzett, elvégzett egy Reklám és Kiállítás rendező iskolát, majd a Zürichi Kunstschuléban képezte magát. Szabadidejében faintarziákat, lámpákat, ékszereket, üvegtárgyakat készített, s az utóbbi években nagy örömmel fest. Alkotásaival több közös és egyéni kiállításon szerepelt. A fotózás és filmezés szenvedélyét Édesapjától örökölte. Utazásait rengeteg fotón és filmen örökíti meg.

Idén ünnepelték a 40. házassági évfordulójukat.

Megérkezés után, irány a Kék-hegység!

Minden zavaró esemény nélkül, hosszú repülés után késő este érkeztünk meg Sydneybe. A szállásunk egy remek belvárosi hotelben volt. Sydneyből egyelőre nem sokat láttunk, mert másnap reggel máris indultunk a Kék-hegységbe.

Útközben meglátogattuk a Featherdale állatkertet, amely arról nevezetes, hogy itt kizárólag Ausztráliában őshonos állatokat lehet látni (koala, kenguru, vombat, tasmán ördög, dingó, emu, pingvin, óriás krokodil, ausztrál hangyászsün, kazuár stb.).

Lehet kengurut, koalát simogatni. A koalákat elég nehéz észrevenni a fákon, mert napi 20 órát alszanak, alig mozognak, és csak akkor mennek egy kicsit arrébb, ha elfogyott a közelükben az eukaliptuszlevél.

Az állatkert egy család tulajdona, akik régebben csirkét tenyésztettek, amíg a vejük, - aki valószínűleg utálta a csirkéket - azt nem javasolta, hogy hozzanak létre egy állatkertet. Bomba üzletnek bizonyult.

Amikor az autópályát építették, fel akarták számolni, de országos tiltakozás indult, így megmenekült az állatkert, és azóta is virágzik.

A Kék-hegység az egyik kedvenc kirándulóhelye Sydney lakóinak.

Ősi  eukaliptuszerdők, gyönyörű szép völgyek, szakadékok, és vízesések váltogatják egymást.

A Jamison-völgyből három, egymás melletti, 300 m magasságba nyúló sziklatömb, a "Három Nővér" emelkedik.

Több legenda él a három szikláról. Nekem az a változat tetszik a legjobban, amely szerint élt egyszer három lány, akik az ellenséges törzsbeli fiúkba szerettek bele. A lányok apja - milyen praktikus- varázsló volt. Nem akarta a lányait az ellenséghez adni, ezért inkább sziklává változtatta őket. Az apa aztán meghalt a harcok során, így nem tudta visszavarázsolni a lányait, akik azóta is, igazi látványosságként - ma már az UNESCO világörökség részként- várják a feltámadást.

Kipróbáltuk a világ legmeredekebb vasútját, utaztunk az üvegpadlójú Scenic Skyway kabinjában. Ez köti össze a közel 300m mély völgy két oldalát. A völgybe lezúduló Katoomba-vízesés lélegzetelállító látvány. Valóban kékes pára száll az erdő felett, az eukaliptusz levelek olajos kipárolgása ez. Sejtelmes, meseszerű a látvány.

Canberra, a bozótos főváros

Következő nap indultunk Canberrába, Ausztrália sajátos hangulatú fővárosába. A több mint 300 kilométeres utunk során, sok helyen látszottak a novemberi tűz nyomai. Az eukaliptuszfa maga a csoda, a feketére égett törzseken 6 hónap után már friss hajtásokat láttunk.

Canberra a Sydney és Melbourne közötti versengésnek köszönheti a létét. A XX. Században építették fel, s a világ egyik legmodernebb fővárosa lett, a ragyogó Burley Griffin-tóval, ami a Molonglo folyó gátak közé szorításával jött létre 1963-ban.
Canberra tervezését egy chicagói építészre, Burley Griffinre bízták. Az volt az elképzelése, hogy a város a parlament épületétől sugár alakban ágazzon szét, szívében egy mesterséges tóval. Az építkezés 1913-ban elkezdődött, de a kormány csak 1927-ben tette át a székhelyét Melbourneből, ami az ideiglenes főváros volt.

A város növekedése nem gyorsult fel, 1947-ben még mindig 15 ezres lélekszámú vidéki kisváros volt. 1967-ben már 100 ezer ember élt a városban, amelynek mára már kb. 350 ezer lakosa van.

A városközpontot uraló Fekete-hegység, (Black Mountain) tetejéről képet kaphatunk az egész környékről. A hegy lábánál megvalósult Burley Griffin eredeti terve, az őshonos növények kertje. Az 51 hektáros területen 6000 őshonos fa, páfrány, bozót- és virágfaj él, beleértve egy esőerdőt és 600 eukaliptuszfajtát. Ez az ország egyetlen városa, ahol találkozhatunk kenguruval. Sajnos mi egyet sem láttunk sem az erdőben, sem a városban. A sok fa miatt bozótos városnak is nevezik Canberrát. Amúgy Ausztráliában minden erdős területnek, bozótos a neve.

A mai parlament épületét 1988-ban adták át. Azon a dombon építették fel, ahová eredetileg tervezte Griffin, de egy New York-i építész, Romaldo Giurgola tervei szerint. Az épület nagy része nyitva áll a nagyközönség előtt, ingyenesen megtekinthető. A bejárat előtt van a Találkozóhely nevű mozaik, egy Nelson nevű őslakos alkotása. Az előcsarnok zöld-szürke márvány oszlopai egy eukaliptuszerdőt szimbolizálnak, az őshonos fából készült intarziák az őshonos növényvilágot ábrázolják. A Great Hall-t 21 méteres falikárpit díszíti, Arthur Body festménye alapján.

Az épület érdekessége még, hogy nem a domb tetejére épült, hanem részben a dombban. Akár a parlament füvesített tetején is sétálgathatunk, innen is impozáns a kilátás a városra.

Ausztráliában a fiatalokat arra nevelik, hogy a választás hazafias kötelességük, így a választásokon a részvétel 97 százalékos. Ehhez a magas részvételi arányhoz valószínűleg hozzájárul az a komoly pénzbüntetés is, amit a távol maradókra kiszabnak.

A fővárosban található 60 külföldi nagykövetség épületei az országukra jellemző stílusban épültek. Az amerikai és az izraeli nagykövetséget különleges biztonsággal védik. Thaiföldé templomszerű építmény, Görögországé a Pantheont mintázza, Új-Guineáé egy díszes imaházhoz hasonlít. A magyar nagykövetség épülete egy szép tornácos udvarház, ahonnan a pulikutyák sem hiányoznak.

A National Gallery of Australia igazán nagy gyűjteménnyel rendelkezik. Európai mesterek (Monet, Rodin, Picasso) mellett amerikai pop-art művészek, afrikai és ázsiai művészek munkái láthatók. De ami a legérdekesebb, az maga az ausztrál művészet.

Az Australian War Memorial a valaha háborúban elesett ausztrál katonák emlékműve. Ez a város leglátogatottabb épülete.  Minden év április 25-én van az Anzac napja, amikor megemlékeznek az elesett katonákról. 1915. április 25-én volt a Gallipoli városához közeli partraszállás, ahol 16 ezer ausztrál katona szállt partra. A rosszul kigondolt stratégia miatt több mint 8500 katona halt meg. Ez volt a fiatal ország első háborúja és a lakosság számához viszonyítva, nagy veszteséget szenvedtek. A 25-i ünnepség mottója: "Nehogy elfelejtsük!" Misével kezdődik a nap, azt követi a nagy katonai parádé és a veteránok felvonulása. Az utolsó gallipoli veterán 2003-ban, 102 éves korában hunyt el. Annak idején csak 15 éves volt, amikor beállt katonának.

Az estét egy hangulatos Ír kocsmában zártuk, finom vacsorával és remek sörökkel.

A Nagy-korallzátony csodái

Másnap reggel indultunk vissza Sydneybe, hogy repülőre szálljunk a Nagy-korallzátony felé. Háromórás repülő út után megérkeztünk Cairnsbe, ahol nyertünk egy órányi időt, mert itt nincs nyári időszámítás. Olyan közel van az egyenlítőhöz, hogy nincs értelme átállítani az órát. Cairns remek kiinduló pont bejárni Észak-Queenslandet és a Nagy-korallzátonyt. A régebbi útikönyvek még egy álmos kisvárosnak írják le, ami az utolsó lakott település észak felé, ahová már csak bozótvágóval felszerelkezve induljon az ember. Mára Cairns az ország egyik legkedveltebb úti célja lett.
A partról meredeken emelkednek az esőerdővel borított hegyek. A tenger mellett ugyan gyönyörű sétány húzódik, de maga a part nem alkalmas a fürdésre. Éppen apály volt, így látszott, hogy milyen ronda iszapos a part, ezen kívül krokodilveszély is van. Szerencsére a szállodákban remek medencék találhatók, a belvárosban a tengerparton egy kb. focipálya nagyságú tengervizes úgynevezett Lagúnában fürödhetünk.

Este elmentünk vacsorázni, mert Péter meg akarta kóstolni a kenguruhúst. Kengurufilét rendelt félig átsütve. Nem igazán volt sikeres ez a választás. Öreg állat lehetett, mert a húsa igen rágós volt.

A városban nincs sok látnivaló, a szokásos éttermek, boltok, hotelek, de a trópusi növényzet egészen különleges látványt nyújt. Az idő kiváló, éjjel-nappal meleg van. A napon tartózkodni majdhogynem kibírhatatlan.

A Nagy-korallzátonyhoz és a Green-szigetre másnap reggel indultunk egy elég nagy kirándulóhajóval. A csoportunkon kívül csak ázsiai utasok voltak a fedélzeten. A kb. egy órás út alatt jött egy igazi nagy trópusi eső, erős szél kíséretében. Ázsiai útitársaink hullottak, mint a legyek, a legénység nem győzte osztogatni a zacskókat. Nem tudtam, hogy ennyire nem bírják a tengert. Szerencsére a vihar hamar elvonult, amikor kiszálltunk már hét ágra sütött a nap.

A Green-sziget 27 kilométerre fekszik Cairnstől. Ez a Nagy-korallzátony legközelebbi szigete. A sziget igen kicsi, nincs egy kilométer hosszú. Elpusztult korallokból keletkezett. Két kis fürdésre alkalmas strandja van.

A Nagy-korallzátony 2300 km hosszan húzódik Ausztrália északkeleti partjai mentén. Először egy fél-tengeralattjáróról, majd egy üvegfenekű hajóról csodáltuk a korallokat, a különböző méretű és színű halakat, és a teknősöket. Rengeteg gyönyörűséget láttunk. Azt mondják, novemberben lehet a legjobban látni, mert akkor a legjobbak a fényviszonyok, akkor süt át a nap legjobban a vízen. Ahol a korallok élnek, ott nem mély a víz, mert fényre nekik is szükségük van.

Körbesétáltuk a szigetet, majd a maradék időnket fürdéssel töltöttük. Finom meleg volt a víz, homokos a part. Sajnáltuk, amikor vége szakadt az úszkálásnak, mert indult a hajó vissza a városba. A hosszú mólón elég lassan haladtunk a hajó felé, mert mindig megláttunk egy szép halat, vagy egy nagy halat, vagy egy teknőst, vagy a madarakat figyeltük, amelyek a bójákon pihentek. A visszaút eseménytelenül telt. Nem esett, így a felső fedélzeten élveztük a tengeri utat.

Komolyan kell venni az intelmeket, hogy Ausztráliában a legvékonyabb az ózon. Mi 50 faktoros naptejjel kentük be magunkat, nekem mégis kicsit piros lett a vállam.

Kuranda, az esőerdő városa

A következő napon egész napos kirándulást tettünk a hegyekbe. Panorámavasúttal utaztunk, a világörökséghez tartozó esőerdőn keresztül, a Barron folyó partján fekvő hangulatos kisvárosba Kurandába. A másfél órás vonatozás alatt 15 alagúton és 40 hídon megy át a vonat.

Az ember nem tudja hová nézzen, s azt sem, hogy nézzen, vagy inkább fényképezzen. Az utazás csúcspontja a Barron folyó vízesése, ami 260 méter magasból zúdul le. Itt 10 percre megáll a vonat.

Kuranda
egy egyutcás kisváros, tele üzletekkel, éttermekkel. Remek sétát tehetünk a közeli esőerdőben is. Fő látványossága a gyarmatosítás korabeli festői vasútállomás. A vasutat 1891-ben építették a Herberton ónbányák tengerparttal való összeköttetésére. A cairnsi vasútállomáson régi vagonokat és egy múzeumot is láthatunk. Rengeteg ember áldozta az életét, amíg megépült ez gyönyörű vasútvonal. Elképesztő, hogy csupán kéziszerszámokkal és a testi erejükkel építették. Mostoha körülmények között éltek, s gondolom nem gazdagodtak meg az ott keresett bérükből.

A visszautazáshoz a Skyrail kabinjait használtuk. A 40 perces utazás a dzsungel felett különleges élmény volt. Annak idején sokáig vitatkoztak a vasút megépítésén, illetve azon, hogy milyen módon lehetne megmutatni ezt a csodálatos látványt a turistáknak is úgy, hogy a dzsungel a legkevésbé károsodjon.

Tjapukai Bennszülött Kulturális Park

A délutánt a Tjapukai Bennszülött Kulturális Parkban töltöttük. A Tjapukai törzs élt ezen a vidéken.

A parkot egy bennszülött házaspár hozta létre egy fehér házaspár segítségével. A látogatók itt megismerkedhetnek Ausztrália őslakosainak a kultúrájával, legendáival, életmódjával, a táncaikkal, a zenéjükkel. Bemutatják a vadászfegyvereiket, és a növényeket, amiket különféle módokon használtak fel. Az őslakosok remekül megfigyelték a környezetüket, sok mindenhez értettek. Sajnos nem voltak írásos feljegyzéseik. A tárgyaikat úgy készítették, hogy idővel újra a természeté legyenek, s nem építettek szép épületeket sem, így az ideérkező fehérek teljesen primitív népnek ítélték őket. Még a múlt században is a növények és állatok kategóriájába sorolták őket. Az angolok nem lehetnek büszkék az akkori tetteikre, csak halált és üldöztetést hoztak az őslakosoknak.

A vállalkozó kedvű turisták kipróbálhatták a bumerángdobást is. Péter a legügyesebbek közé tartozott, én nem próbáltam ki.
Nagyon szép, de fárasztó nap volt.

Flecker Botanikus Kert - Cairns

Másnap gyönyörű napsütésre ébredtünk. Szerencsénk volt az időjárással, hiszen három napon át remek időnk volt, pedig előtte napokig esett az eső.
Reggeli után elindultunk, a Flecker Botanikus Kertbe. A 38 hektáros területen fekvő kert minden szeglete újabb meglepetést tartogat. Az egyik felében több tó és folyó teszi változatossá tájat. A nagy tónak nevezett édesvízi tó tele van tavirózsával, pelikán és számtalan más vízimadár úszkál benne.

A sós vizes tóba néha-néha betévedő krokodilokat összeszedik, és visszaviszik a tengerbe.
Hatalmas bambuszgyűjteményük van, hihetetlen sokféle van belőlük. Csodálatos eukaliptuszfák, némelyiken rengeteg páfrány, különböző futónövények és még ki tudja mi minden él itt. Hatalmas fehér kakaduk rikoltoznak a fejed felett, és néha pulykákat is lehet látni a fákon vagy a bozótban. A kert másik részében tobzódnak a gyönyörű virágzó fák, bokrok, és bokornyi virágok. Soha nem látott fákat, virágokat csodáltunk. Volt sok ismerős növény is, amiket idehaza szobanövényként igyekszünk életben tartani. Van egy különleges látnivalója is a kertnek: 3 db olajtartályt átépítettek kiállító teremnek, illetve koncerteket, rendezvényeket is tartanak bennük.

Délután a tengerparton elsétáltunk a Lagúnához, ahol fürödni lehetett. Vasárnap lévén, a turistákon kívül, sok helybéli lakos is a tengerparton volt. Több helyen szép grillező helyeket vehet bárki igénybe, egy kevés pénz bedobása után már sütheted is a pecsenyédet. Az ausztrálok körében nagy divat a sütögetés, sokat sportolnak, futnak a parton, ahol remek tornaeszközök állnak rendelkezésre. A lehető legtöbb időt töltenek a tengerparton. Az ország lakosságának a nagy része a parti sávban él, nem messzebb, mint 50-100 kilométerre a tengertől.

Kellemes úszás után, felfrissülve indultunk a kikötőbe, ahol óriási volt a hangulat. A vízen szebbnél-szebb vitorlás és motoros hajók, a parton remek kocsmák, élő zene, finom italok, vidám emberek. A kikötőhöz vezető úton a fák színes égőkkel voltak megvilágítva. Ez így talán giccsesnek hangzik, de nagyon jól nézet ki.  A napot egy tengeri herkentyűs pizzával és jó sörökkel zártuk.

Végre Sidney!

Hétfőn reggel visszarepültünk Sydneybe. A szállásunk újra az a belvárosi szálloda volt, ahol az első éjszaka aludtunk. Két nap városnézés következett a világ egyik legszebb városában.

Sydneybe repülővel érkezni csodás dolog, de valószínűleg hajóval is, mert állítólag még az elítéltek is ujjongásban törtek ki, amikor megérkezett a velük a hajó Sydney kikötőjébe. Sydney éppen olyan, ahogy leírják, és ahogy a képeken, filmeken látjuk. Sydney legszebb része a a tengerpart városrész, ahol az ingatlan árak csillagászati méreteket öltöttek. A város lakóinak többsége nem a tengerparton él, de a  hétvégéket ők is a strandokon töltik, amiből Sydneyben szép számmal akad. A leghíresebb a Bondi Beach, ami a 20-as 30-as években élte a fénykorát. A város éke a tengerparti városrész, díszes pálmafáival, jachtjaival és 70 strandjával.

Sydney 4.4 millió lakosa akkora helyen él, mint Los Angeles, és hétszer akkorán, mint Párizs. Több mint 400 külvárosa van, a legtávolabbi kb. 96 km-re fekszik a belvárostól.

A várossal való ismerkedést a Sydney Towerben kezdtük. Ez egy közel 300 m magas körkilátó, ahonnan remek panoráma nyílik a városra.

Sétánkat a belvárosban kezdtük. Itt láthatjuk a viktoriánus Sydney Town Hall épületét, ami aranyszínű homokkőből épült, és a koncertterme kiváló akusztikájú. Mellette áll a St. Andrews Cathedral, amely egyszerűbb stílusban épült.

A legérdekesebb épület a híres Queen Victoria Building, amely 1898 óta sokáig a város gyümölcs- és zöldségpiacaként funkcionált.

Az 1980-as években felújították, napjainkban kívül-belül fényűző látványt nyújt. A belsejében mozaikokat, festett üvegablakokat, a közepén hatalmas üvegkupolát láthatunk. A kupoláról egy szépen megmunkált hatalmas Királyi Óra függ. Az ausztrál életből vett jelenetek díszítik. A karácsonyi időszakban egy három emelet magas karácsonyfát állítanak itt fel, amivel kellemes karácsonyi hangulatot teremtenek. A Queen Victoria Building a több mint 200 gyönyörű üzletével a legjobb bevásárlási lehetőség Sydneyben.

A Market Streeten találjuk a Hyde parkot és az Anzac War Memorialt, ami méltó emléket állít a háborúk áldozatainak. hasonlót láttunk a fővárosban, Canberrában is.

Felkerestük a város egyik szép kilátópontját a "Mrs. Macquarie’s Chair" is. Innen remek kilátás nyílik a Port Jackson-öbölre, a belváros felhőkarcolóira, az operaházra, a hatalmas Harbour Bridge-re.

Mrs. Macquarie a börtönigazgató felesége volt, aki szeretett azon a szép helyen üldögélni. Az egyik rab faragta ki számára ezt a kőből készült inkább padot, mint széket.

A Sydneyi városnézésből nem maradhat ki a panoráma hajókirándulás a Port Jackson-öbölben, így a délután egy részét sétahajózással töltöttük, ahol a finom ebéd elfogyasztása közben csodálhattuk az egyedülálló panorámát.

Délután lehetőség volt közelebbről is megismerkedni Sydney jelképének számító operaházzal. Ez a legek épülete. Csodás helyre, a kikötőbe egy 2,2 hektáros területre építették, Jörn Utzon dán építész 1954-ben készült tervei szerint. A felépítése több mint 100 millió dollárba került. A tetőszerkezet 161 tonna súlyú, és 67 m magas. Ebben az operában látható a világ legnagyobb színpadi függönye, kb. 93 négyzetméteres. Az orgonája a világ legnagyobb mechanikus orgonája, 10.500 db sípja van. Az épületben több színház, mozi, és étterem is található. 1973-ban II. Erzsébet királynő avatta fel.

Sétáltunk a Királyi Botanikus  Kertben is, ahol sokadszorra is megcsodáltuk Ausztrália különleges növényvilágát. Ausztrália őshonos növény- és állatvilága több millió évig elszigetelten élt a kontinensen. Ausztrália felfedezése után aztán minden megváltozott. Az újonnan érkezők magukkal hozták a növényeiket, állataikat, kártevőiket, így örökre megváltoztatták Ausztrália tájait.

Ausztráliában a legsűrűbben előforduló fafajta az eukaliptusz, amiből kb. 600 fajta létezik. Láttunk kék eukaliptuszt és vörös eukaliptuszt egyaránt. Létezik törpefajta és óriás fa, amely 90-100 méteres magasságával  világ legmagasabb keményfája. A másik sűrűn előforduló fa az akác, ebből is több mint 600 fajta létezik. Az aranyszínű akác Ausztrália szimbóluma lett. Órákig lehetne mesélni a különleges állat és növényvilágról, a soha nem látott gyönyörű fákról, a páfrányokról és a káprázatos virágú bokrokról.

A napot a Darling Harbourban fejeztük be. Ez az egykori kikötő helyén épült szórakoztató központ.

Egykor nem nyújtott kellemes látványt, de ma kedvelt pihenőhely és hemzseg a turistáktól.

Napokat lehetne itt eltölteni. Múzeumok, a Sydney Aquarium, éttermek, bevásárlóközpontok, IMAX mozi és sok más szórakozási lehetőség közül választhat a látogató.

Ezzel egyelőre véget ért az Ausztráliában töltött időnk, másnap továbbutaztunk Új-Zéland Déli és Északi szigetére. (Az utazásunk végén később még visszatértünk az ötödik kontinensre, Melbourne városába.)